Toyota Aygo: Kompakt og innholdsrik

Toyotas minste modell, Aygo fornyes i disse dager, og snart får Toyota-forhandlerne et nytt våpen i kampen om kundene som ønsker seg en kompakt, urban og kul bil.

Første møte med Aygo fremkalte smilet hos undertegnede. Designmessig synes jeg bilen skiller seg ut, den byr på et modig design, og med de nye LED stripene i frontlysene, får bilen er helt ny og attraktiv ”fasade”. Toyota har valgt å holde den karakteristiske X-fronten på nykommeren, og det betyr en front som er ganske aggressiv og kul. Nesten som en litt ”sinna veps”. Men smak er som kjent vanskelig å enes om. Men jeg tror Aygo er en sånn bil hvor nettopp dette kan være salgsutløsende – og i så måte har Aygo mye å bringe til torgs etter min mening.

Kan skreddersys

Aygo-kunden har også gode muligheter til skreddersy bilen hva utseende gjelder.

Aygo leveres i utstyrsnivåene X, X-Play og X-Play +. Men så finnes det to spesialmodeller ved navn X-Cite og X-Trend og X-Clusiv. Det er sannelig ikke lett å holde tunga rett i munnen hva gjelder disse modellvariantene.

I utstyrsvarianten «x-play», som er den midterste av de tre, vil det også være mulig for kunden å skreddersy bilen etter egen smak. Blant standardutstyret i denne pakken finner vi ting som klimaanlegg og 7-tommers berøringsskjerm.

Viktige sikkerhetspakker

Den mer luksuriøse utstyrspakken «x-clusiv» bygger videre på «x-play»-pakken, men har i tillegg tre to-delte fargealternativer, egne 15-tommers felger, seter i delskinn, automatisk klimaanlegg og Toyota Safety Sense. Sistnevnte inneholder teknologi som øker sikkerheten på veien, som eksempelvis Pre-Collision-system og Lane Departure Alert, og nettopp disse tingene har jeg selv vært nøye med å velge. Ikke minst er det viktig for annenhåndsverdien på bilen.

Spesialmodeller

Utover dette vil to spesialmodeller, «x-cite» og «x-me», etter hvert gjøre AYGO-modellserien komplett. «X-cite» vil være den mest karakteristiske av disse, med en to-delt magentafarge utvendig, svarte 15-tommersfelger, «Manhattan»-interiør med magenta-kontrastsøm og fargede interiørdetaljer.

Som man skjønner er det svært gode muligheter til få Aygo´en akkurat slik man selv ønsker.

Jeg gir tommel opp for utseende og de omfattende mulighetene til å gjøre bilen personlig. Innvendig følges det kule fra utsiden greit opp. Interiøret er fresht og tiltalende, men billig. Og Aygo er jo en billig bil, og man skal ikke forvente eksklusivt skinn på toppen av dashbord med kontrastsømmer eller lignende. Det er hard plast i ulike varianter, men det funker fint, og det er gjort på en slik måte at man ikke føler det er billig.

Refleks i instrumentglass

Man har en rund stor klokke med visning av hastighet og kjørecomputerfunksjoner sentrert i denne. Vi hadde dog litt vansker med å lese av klokken i sterkt sollys da glasset til hastighetsmåleren er montert litt langt ut. Turtall avleses på venstre side og sentralt i dashbordet finnes en god infotainmentskjerm hvor du enkelt kobler sammen telefonen din. Under denne er styring av klimaanleggsfunksjoner.

 

 

Aygo leveres med en 3-sylindret bensinmotor som yter 71 hk. Den er kvikk nok i en lettvekter som Aygo (i hvert fall med kun 1 person om bord). Dette er ingen rakett, men den får jobben gjort, nøysom er den også med et forbruk på knappe 0,4 liter på mila.

Takler brostein

På veien gir Aygo en god kjøreopplevelse. Bilen virker mer voksen på veien, mer stabil og liker seg også godt i motorveishastigheter. I bykjøring (som i testen foregikk i det sentrale København med masser av brostein og ubehagelige skjøter) hadde Aygo en god demping og det var forbausende lite slag og bråk. Og dette forteller at Toyota har gjort et godt stykke arbeide med understellet.

Alt i alt liker vi Aygo. Kompakt, velkjørende og kul. Og Toyotas beskjedne salgsmål er 120 biler i 2018.

Lik, del og følg oss: