Toyota med bredt spekter av mobilitetsløsninger i Tokyo 2020

Toyotas biler for OL i Tokyo 20120
  • Rundt 90 prosent av Toyotas kjøretøy vil være elektrifiserte under de Olympiske og Paralympiske leker i Tokyo 2020. Målet er et lavere utslippsnivå enn noen andre kjøretøyflåte under lekene og således redusere miljøpåvirkningen.
  • Toyota skal utvikle unike varianter av enkelte kjøretøy og tilby et bredt spekter av mobilitetsløsninger under lekene i Tokyo i 2020.

Tokyo, Japan, 26. august 2019 – Toyota Motor Corporation (Toyota), verdensomspennende partner for de olympiske og paralympiske leker, kunngjorde fredag 23. august at de vil stille med et komplett utvalg elektrifiserte kjøretøy, inkludert unike versjoner av enkelte kjøretøy så vel som kjøretøy som er utviklet først og fremst for å støtte de olympiske og paralympiske lekene Tokyo 2020 (Tokyo 2020). Med sin elektrifiserte line-up tar Toyota sammen med Tokyo Organizing Committee of the Olympic and Paralympic Games sikte på å oppnå det laveste utslippsnivået for noen offisiell flåte som brukes under de olympiske og paralympiske leker, og derved også bidra til å redusere miljøpåvirkningen til lekene.

Toyota vil tilby totalt rundt 3,700 mobilitetsløsninger og/eller kjøretøy for Tokyo 2020. Majoriteten, nesten 90 prosent, av den offisielle bilparken vil være elektrifisert. Elektrifiserte kjøretøy inkluderer Hybrid Elektriske Kjøretøy (HEV), Brenselscelle Kjøretøy (FCEV), for eksempel hydrogendrevne MIRAI, Plug-in Hybrid Elektriske Kjøretøy (PHEV), Prius PHV og Batterielektriske Kjøretøy (BEV), inkludert “APM” (Accessible People Mover), Tokyo 2020 e-Palette samt TOYOTA Concept-i, som vil tilby unike mobiltetsløsninger i stor bredde. Blant de elektrifiserte kjøretøyene Toyota stiller med, er omtrent 500 FCEV’er og 850 BEV’er – den største flåten i lekene noensinne.

Av de rundt 3,700 kjøretøyene i Tokyo 2020, vil de fleste, 2,700, hovedsakelig bli brukt til transportstøtte mellom arenaer. Dette vil være kommersielt tilgjengelige kjøretøy som Mirai. Foreløpige beregninger tyder på at CO2-utslippet til den kommersielt tilgjengelige flåten for Tokyo 2020 i gjennomsnitt vil være under 80 g/km * 1, som vil si en reduksjon på rundt 50% sammenlignet med en sammenlignbar flåte av hovedsakelig konvensjonelle bensin- og dieselmodeller. I tillegg forventes det ytterligere reduksjoner under lekene takket være Toyotas øvrige avanserte mobilitetsløsninger, inkludert versjonene av kjøretøy som er unike eller som er spesielt designet for bruk under lekene. Toyota har som mål å ha det laveste utslippsnivået til noen offisiell flåte ved de olympiske og paralympiske leker.

For å unngå kollisjoner og redusere potensielle materielle skader og personskader, vil alle kommersielt tilgjengelige kjøretøy til persontransport være utstyrt med Toyotas forebyggende sikkerhetsteknologi, inkludert «Toyota Safety Sense» og «Lexus Safety System +». I tillegg vil nesten alle de kommersielt tilgjengelige kjøretøyene være utstyrt med «Intelligent Clearance Sonar (ICS)», som er designet for å bistå med bremsing i tilfelle feilaktig bruk av gasspedalen.

Utover den offisielle flåten, vil Toyota også støtte gjennomføringen av lekene ved hjelp av andre kjøretøy, inkludert bussen “SORA», en Brenselscelle-buss, hjelpekjøretøy som hjelper med å løfte passasjerer inn i setene eller er utstyrt med rampe for å gi passasjerer med rullestol mulighet til å komme seg inn i kjøretøyet via bakdøren, og andre kjøretøy som Brenselscelle gaffeltrucker produsert og solgt av Toyota Industries Corporation.

Toyotas pilarer under Tokyo 2020

Toyotas tre hovedpilarer for Tokyo 2020 er sentrert rundt (1) Mobilitet for alle; å gi alle mennesker frihet til å bevege seg, (2) Bærekraft, sentrert rundt realiseringen av et hydrogensamfunn (miljø/sikkerhet), og (3) Transportstøtte for lekene ved hjelp av Toyota Production System (TPS). Med disse tre pilarene har Toyota som mål å tilby mobilitetsløsninger som går utover det tradisjonelle tilbudet av kjøretøy.

Ved hjelp av sitt komplette utvalg av elektrifiserte kjøretøy som reduserer miljøpåvirkningen og mobilitetsløsninger som kombinerer TPS med mangfoldig mobilitet, vil Toyota bidra til en smidig gjennomføring av Tokyo 2020, samtidig som de også bidrar til transporten av ansatte, idrettsutøvere og besøkende under lekene. Videre, ved hjelp av sine roboter, vil Toyota tilby støtte til arrangementer og gi unike opplevelser, og overskride den gjengse oppfatningen om hva mobilitet betyr for lekene. Disseaktivitetene vil bli fulgt opp samtidig som Toyota fortsetter å utfordre seg selv med å sørge for «Mobility for All» ved å tilby forskjellige mobilitetsløsninger og for å gjøre Tokyo 2020 til et enestående arrangement.

Under er en oversikt over de viktigste kjøretøyene Toyota vil stille med:

1)Kjøretøy utviklet spesielt for Tokyo 2020

APM

  • Rundt. 200 enheter som bistår deltagere med spesielle mobilitetsbehov med å ta seg rundt på Tokyo 2020s arrangementssteder, slik som Olympiastadionet og Ariake Tennis Park, for «sisteetappe-transport» og avlastningsaktiviteter.
  • Detaljer rundt APM ble sluppet 18. juli (ytterlige detaljer her)

2) Unike kjøretøyvarianter for Tokyo 2020

e-Palette (Tokyo 2020-versjon)

  • Toyotas første BEV utviklet spesielt for Autono-MaaS *2. Tokyo 2020 e-Palette vil bidra til å dekke transportbehovene til ansatte og idrettsutøvere, med et dusin eller flere som kjører i en kontinuerlig sløyfe i den olympiske og paralympiske landsbyen.
  • Med en elektrisk rampe montert på et lavt gulv, og ved å stoppe nøyaktig ved hvert stopp og etterlate liten eller ingen astand mellom fortauskanten og bussen, vil e-Palette gjøre det enklere for passasjerer med rullestol, og bidra til enkel transport over korte avstander.
  • Det forventes at kjøretøyet vil ha automatisk kjøring (opp til SAE nivå 4 *3). I tillegg til å ha en operatør ombord på hvert kjøretøy for å overvåke den automatiserte kjøringen, vil Toyota også tilby et digitalt kontrollsystem for å overvåke kjøretøyets generelle drift.

<Kjøretøyets spesifikasjoner>

L/B/H (mm)5,255 (L) / 2,065 (B) / 2,760 (H)
Antall passasjererInntil 20* (inkludert fører) *For rullestoler: Inntil 4 rullestoler + 7 stående passasjerer

Toyota Concept-i (Tokyo 2020-versjon)

  • Med en karakteristisk «high-tech one-motion silhouette» eksteriørdesign, er Concept-i ment å sørge for ytterligere spenning og oppmerksomhet gjennom sitt virke som kjøretøy ved OL-fakkelstafetten og ledebil i maratonløpet.
  • I tillegg til kjøretøyene som gjøres tilgjengelige under lekene, forventes det at de offentlige veiene rundt Toyota City Showcase “MEGAWEB” i Tokyo Odaiba/ Toyosu-området vil bli brukt til prøvekjøringer og fremvisning av kjøretøy med avansert kjøreteknologi. Dette inkluderer Toyota Concept-i, som vil demonstrere automatisk kjøring (SAE Level 4 *3) og dens funksjoner, inkludert «Agent-samtale», som bruker kunstig intelligens for å forstå mennesker, og hjelper dem med å oppleve nye måter å bevege seg på.

< Kjøretøyets spesifikasjoner >

L/B/H (mm)4,530 (L) / 1,840 (B) / 1,480 (H)
Antall passasjererInntil 4

3) Andre kjøretøy

MIRAI

  • Ca. 500 vil bli brukt til transport av personell rundt til offisielle arenaer i Tokyo 2020.
  • For ytterlige detaljer om MIRAI, vennligst se pressemelding her

Elektriske kjøretøy i gågater

  • Toyota vil stille med cirka 300 enheter av sine personlige mobilitetsapparater av stående type til bruk av medisinsk- og sikkerhetspersonell som beveger seg rundt og innenfor Tokyo 2020-arenaer, som Olympiastadion og Ariake Tennis Park
  • Videre undersøker Toyota muligheten for bruk av persontransport for deltagere som har vanskeligheter med å gå (sitting-type) og påkoblinger for rullestolbrukere (Wheelchair-link).
Standing-typeSitting-typeWheelchair-link
L/B/H (mm)700 / 450 / 1,2001,180 / 630 / 1,090540 / 630 / 1,090
Toppfart (km/t)2,4,6,10km/t (justerbar)2,4,6km/t (justerbar)2,4,6km/t (justerbar)
RekkeviddeRundt 14kmRundt 10kmRundt 20km
Ladetid2.5 timer (Utbyttbart batteri)2 timer (Utbyttbart batteri)2.5 timer (Utbyttbart batteri)

<Tekniske spesifikasjoner i hovedtrekk>

* 1 Beregninger gjort av Toyota basert på informasjon tilgjengelig i produktkataloger. For PHEV-beregning er det basert på Toyotas beregningsmetoder som er skissert i en rapport som ble opprettet 1. mars 2013 av departementet for økonomi, handel og industri og departementet for land, infrastruktur, transport og turisme. For noen biler med spesiell tilpasning for Tokyo 2020, beregner Toyota drivstofforbruket i henhold til vektøkningen på grunn av tilpasningen. Fra 23. august 2019.

* 2 Kombinasjon av «autonom» og «mobilitet som en tjeneste» som beskriver Toyotas mobilitetstjenester ved hjelp av automatiserte kjøretøy

* 3 SAE-nivåhenvisninger finner du her