Toyota Prius AWD-i: Miljøvenn får firehjulsdrift

Prius har fått glattstarthjelp. Toyota kaller det AWD. Helt som vi oppfatter drift på alle hjul er det nok ikke. Men det fungerer godt.

Vi spinner til med den vesentligste endringen i nye generasjon Prius: Firehjulstrekken: En elmotor på 5,3 kW, tilsvarende 7 hestekrefter som (logisk nok) virker på bakakselen.

Latterlig lite? Faktisk mer enn nok til å hjelpe deg over den nedsnødde kneika som alltid spenner bein på firehjulinger med drift på én aksling.

Gigantkraft

I startøyeblikket har hjelpe-elmotoren et dreiemoment på 570 Nm. Den er automatisk innkoblet opp til 10 km/t. Derfra og til 70 kobles den inn ved behov og med synkende dreiemoment, men når nåla kryper videre oppover er det forhjulene alene som drar bilen.

Forrige generasjon Prius var tilgjengelig med AWD kun i Japan. På norsk initiativ ble det sendt over en bil. I snøføyka et sted i Norge jobbet norske og japanske teknikere i tre uker for å finne en konfigurasjon som bedre passet norske forhold.

­­— Forbedringen ligger i endret tractionsforhold. Nå sendes mer moment bak ved hjulspinn, forteller Rune Brath – leder av produktavdelingen i Toyota Norge.

Det «norske» oppsettet er adoptert i alle Prius AWD-i.

Strammere design

Nye Prius har fått nye lykter foran og bak. Eksteriøret er endret. Særlig bak er endringene iøynefallende. Lyktene er bredere og det fremtredende i hekken er dempet. Øyet som ser, men Prius har fått en skarpere linjeføring som kler bilen meget godt.

Det karakteristiske hvite feltet i dashbordet er fjernet. Platen for trådløs mobillading er større, og bryterne for setevarme er nå langt lettere tilgjengelig. Headup-display som vises i frontruten er på plass. Samt hele sikkerhetspakka – Toyota Safety Sense, med sine 22 sensorer som overvåker, varsler og ikke minst justerer bilens oppførsel på veien. Sikkerhetspakken er standard for alle utstyrsgrader.

Miljøsnill

Den selvladende hybriden har en kombinert effekt på 122 hk, som duger godt til denne populære og miljøvennlige bilen med et utslipp på magre 108 gram CO2 per kilometer – målt etter den nye og strengere WLTP-metoden. Bensinmotoren på 1,8 liter står for 97 av hestene.
Den er utørst: Ved kombinert kjøring forlanger Prius under halvliteren bensin per mil. Ifølge Toyota foregår minst 50 prosent av kjøringen med batteridrift.

Toyota Prius AWD-i

Toppfart er begrenset til 160 km/t – og akselerasjon fra null til 100 går på 10,9 sekunder. Priusen har trinnløs CVT-girkasse. Det betyr høy omdreining på motoren under hastighetsøkning, og noe lyd. Støydempingen er ellers bra i Prius. Her er det jobbet godt,

Nikkel-metallhybridbatteriet – altså det som server hoved-elmotoren som jobber sammen med bensinmotoren – er plassert under baksetene, og tar ikke mye plass. Forrige generasjon ble bygget på Toyotas TNGA-plattform, og fikk da stivere chassis (mer dynamiske kjøreegenskaper) og senket tyngdepunkt ( lite krengning og mer presis bane i kurvene – blant annet).

Mykere materialer

4×4 har stjålet litt bagasjeplass. 457 liter er likevel greit, og legger du ned bakseteryggene har du 786 liter.

Interiøret er pusset opp – det er brukt mykere materialer i større grad enn tidligere. Multifunksjonskjermene har fin grafikk og er intuitive å betjene.

Setene er gode, oversikten er god og passasjerene bak har god plass til knærne.

Og hvordan virker så 4×4-systemet? Helt fint! Fullt ut har ikke Nytt om Bil testet dette. Men på en skogsbilvei i Ringerike der hardpakket snø var underlaget, og med et par grader minus i lufttemperatur som ikke akkurat gjorde grepet godt, satte Prius AWD-i seg villig i gang. Det var midt i en ganske bratt bakke der en normal forhjulstrekker nok ville ha slåss litt for å komme i gang etter en stopp.

Nye Prius AWD-i får du fra 328 500 kroner.

Mer å lese:

Kia XCeed er Kias nye suv

XCeed er Kias nye crossover

Kia Motors slipper bilder av sin kommende, urbane crossover, Kia XCeed. Den nye CUV’en (crossover utility vehicle) har et stilig og moderne design, og er et