Toyota ProAce med trekk på alle fire

Toyota ProAce 4x4

Toyota ProAce er her med 4×4-versjon. Det er etterlengtet blant mange håndverkere som sverger til Toyotaen som arbeidsbil.

Hvem har særlig god bruk for firehjulstrekk? Mange, ikke minst håndverkere vinterstid. ProAce sine PSA-søsken Citröen Jumpy og Peugeot Expert har lenge hatt fordelen av drift på alle fire. Men nå har arbeidshesten ProAce endelig fått krefter på alle hover.

Det er franske Automotive Dangel som bygger om ProAce til 4×4.

– Det er opp til det enkelte land å tilrettelegge for firehjulstrekk, sier Fred Banggren, produktansvarlig for ProAce. ­– Norge, Sveits, Østerrike og Nederland har det, og Finland kommer.

Les vår prøvekjøring av nye Corolla hybrid.

Lengre til bakken

Systemet har to trinn: Eco der kun forhjulene trekker, og så firehjulsdriften. Med en hjulbryter veksler du mellom trinnene – og det kan du gjøre mens du kjører. Samme utveksling opprettholdes i bilens sekstrinns, manuelle girkasse.

Bakre drivaksel har differensialbrems. Valg for differensialsperre vil bli tilgjengelig.

Bakkeklaringen er økt med to centimeter, mens fjæringen er beholdt. Det vil bli mulig å få ytterligere fire centimeter bakkeavstand. Total bakkeklaring da blir 19 centimeter.

Nyttelast økt med 40 prosent

Tillatt nyttelast er økt til 1400 kilo, mot fra 800 til 1000 tidligere.

ProAce kommer i to lengder. L2 er 35 cm lenger enn L1 (ProAce Medium) med sine 496 cm.

Varerommets lengde er 240 centimeter – og her får du inn tre europaller. Regner du kubikk kan du proppe rommet fullt med hele 5,3 kubikkmeter ting og tang.

Det er 12-volts uttak og LED-lys i rommet, som kan innredes av østfoldfirmaet Loyds Industri – som faktisk leverer innredningsløsninger for Toyota over hele Europa.

God på glatta

En toliters diesel på 122 hk, med maks dreiemoment på 340 Nm mellom 1750 og 2000 o/m leverer kreftene i bilen. Forbruk oppgis til 0,66 liter per mil, og CO2-utslippet til 173 gram per kilometer.

Nytt om Bil prøvde nye ProAce på glatte skogsbilveier på Ringkollen ved Hønefoss. Vi tok oss like gjerne en liten avstikker opp en bratt hyttebakke, og stoppet midt i. Toyotaen rullet i gang igjen uten større besvær, den. Momentet til bakhjulene blir pent fordelt etter behov via en viskosekobling.

Maks vekt for henger med brems er 2500 kilo.

Prisene er klare

Pris for håndverkerens trofaste kumpan med krefter i alle lemmer er satt til 469 600 for L1 og 487 600 for L2. Begge i utstyrsgrad Comfort – der du får med mye.

Toyota Norge regner med at 4×4 vil utgjøre opptil ti prosent av totalsalget av ProAce.

– Vår prognose på salget ligger på et sted mellom to- og firehundre firehjulstrekkere av rundt 4000 solgte ProAce i året, sier Fred Banggren.