UX 250h: Mellomstor luksus

Det er noen år siden importøren av Toyotas luksusmerke hadde fokus på sportslighet, nå dreier det seg mer om litt luksus, og mye opplevd kvalitet – i hvert fall i merkets utvalg av SUV’er.

I noen år var store RX eneste modell, så kom den litt mindre NX, og nå altså kompakt-SUV’en UX – med fullt navn UX 250h. Segmentet kompakt-SUV, eller cross-over er et sterkt økende marked i Europa, og noe konservative og til dels lite synlige Lexus akter å ta sin del av kaka, og forventer mye av sin inntreden i segmentet.

Her på halvøya langt i nord er importøren tildelt 450 biler i inneværende år, og de første bilene leveres i mars – aller først de opp mot 200 forhåndssolgte bilene.

I god tråd med fabrikkens mål om øket salg i nye kundegrupper håper Lexus i Norge å, ved hjelp av UX 250h, og ha doblet antall solgte biler fra 2018 når 2020 ebber ut.

Lexus UX 250h

Høyreist og elegant

Det første som møter deg ved en bil er jo eksteriøret, og du møter her en rimelig høyreist bil som så mange har rukket å bli glad i. Lett vei inn og ut og litt bedre oversikt rundt oss.

Kort fortalt kjenner man altså igjen en Lexus når man møter en.

Sobert

Vel inne i bilen kjenner man duften av skinn om man har valgt den utstyrsmodellen, eller man legger merke til bruken av moderne materialer som likner på metall.

Vårt første møte var med utstyrsmodellen F SPORT – med seter i delvis perforert skinn som lett gir deg følelsen av å bli tatt godt vare på, litt pyntet med synlige sømmer.

Så undres vi litt over om det er god design, uenighet i designteamet eller undertegnedes manglende designkompetanse som gjør det riktig, unødvendig eller galt å bygge dashboard lagvis. Og hva er bakgrunnen for å ikke spandere på en noe større skjerm i 2019 – når så mye skal foregå nettopp der? Pluss for høy og lett oversiktlig plassering.

Pluss også for god og rasjonell betjening av skjermens funksjoner med helt ny fingerstyring. STORT pluss for opplevd kvalitetsfølelse i hele kupéen.

Lexus UX 250h

Stillhet

Når vi ”fyrer” 178 hybrid-hester råder selvfølgelig stillhet. Først fordi strøm ikke støyer, men kun et lite grønt ord; READY forteller er du nå kan kjøre, så fordi en moderne bensinmotor på 2 liter heller ikke støyer særlig – men den fyrer jo heller ikke før det er nødvendig. I nye UX 250h kan du faktisk, ved rasjonell bruk av høyrefoten, ta bilen helt opp i 115 km/t før bensinmotoren tenner.

Det vi liker godt ved kjøring med selvladende hybrid er nettopp at du slipper å lære deg nye tankebaner – kjør dit du skal når du vil. Akkurat slik du er vant til, og når du er fremme har du brukt rundt 50/50 strøm og fossilt drivstoff. I gjennomsnitt under halvliteren  pr. mil av sistnevnte. Langs landeveien har bilen brukt litt bensin, mens når du har passert gjennom tettbygde strøk i lavere hastigheter vil du ha kjørt mest på strøm.

Stillheten skyldes selvfølgelig også at bilen er godt isolert, og verken hjul- eller luftstøy sjenerer.

Kjøreopplevelsen er for øvrig svært god. På svingete veier disponerer vi nok krefter til uanstrengt og rasjonell kjøring, og kontakten med veien oppleves som fremragende.

Lexus UX 250h

Som tidligere nevnt; om enn ikke direkte sportslig, så svært komfortabel.

Lexus har lagt sjela si i et passe stivt karosseri og moderne oppsett for øvrig for å sikre den gode, forutsigbare og sikre føreropplevelsen.

Litt teknologi

Nye Lexus UX 250h er fullspekket med moderne teknologi for sikkerhet, komfort og driftssikkerhet. Drivverket består av en bensinmotor på 2 liter som drifter forhjulene, og ved trekk på alle 4, 2 el-motorer som trer inn ved behov. Koblingen mellom motor(er) og drivaksler skjer via det Lexus kaller en e-CVT, trinnløs girkasse. Rimelig å bygge, og rimelig og  uproblematisk å drifte. Disse girkassene har skapt mye irritasjon gjennom tidene, men erfaring forteller at dette primært har vært et problem for journalister, og at den jevne bilbruker ofte ikke vet annet enn at det er en automatkasse i bilen deres. Så har tiden gått, og utviklingen det samme, til vi i dag opplever at e-CVT er et godt alternativ når kreftene er tilstrekkelige.

Lexus UX 250h

I Norge tror man at minst 80% vil velge nettopp drift på alle 4 i denne type bil, men om du nøyer deg med trekk kun foran vil det, naturlig nok, kun finnes 1 el-motor i bilen.

Vi har trua sier Lexus, og vi stemmer gjerne i. Vår opplevelse er at Lexus mener noe og vil noe, når de nå går inn i et nytt segment. Vi vil synes det er litt underlig om du som potensiell kjøper vi bli særlig skuffet. Faktisk håper vi du vil legge UX 250h inn på lista når ny bil i kategorien kompakt SUV skal vurderes.

Hvor mye du vil legge igjen hos forhandler er selvfølgelig mye opp til deg, men du bør budsjettere med nær 400.000,- for en innstegsmodell med forhjulstrekk.

Vil du ha trekk på alle 4 passerer du raskt 400.000,-, og du må gjerne ta med deg 600.000,- – da blir nok forhandleren glad – og du får en fullspekket bil som nok vil gi deg mye glede og lite problemer.

Lexus har etablert seg med meget høy score på fornøyde kunder, og vil nok gjerne passe på sin plass helt på toppen av den lista også fremover.

Mer å lese:

Kia XCeed er Kias nye suv

XCeed er Kias nye crossover

Kia Motors slipper bilder av sin kommende, urbane crossover, Kia XCeed. Den nye CUV’en (crossover utility vehicle) har et stilig og moderne design, og er et