Volkswagen lanserer partikkelfilter for bensinmotorer

Noe av det mest forurensende og kreftfremkallende fra utslippet fra biler sotpartikler – særlig de såkalte fine sotpartiklene. Dette ønsker VW nå og få mest mulig bukt med og ny teknologi skal sørge for å fjerne 90 prosent av disse.

Innen 2022 kan opp mot syv millioner biler fra Volkswagen gruppen bli solgt med dette systemet årlig. Prosessen begynner i juni 2017, når nye Volkswagen Tiguan utstyrt med 1,4-liters TSI-motorer og 2,0 TFSI-motorene i Audi A5 får den nye teknologien. Andre modeller og motorgenerasjoner vil følge i tiden som kommer etter dette.

Partikkelfiltre i dieselmotorer er allerede en etablert teknologi som har vist seg å fungere godt. Partikkelfilteret i bensinmotorene vil nå redusere partikkelutslippet i bensinmotorer med opptil 90 prosent.

– Vi har utviklet stadig mer effektive motorer som slipper ut mindre CO2. Ved å levere partikkelfilter som standardutstyr reduserer vi utslippene fra våre moderne bensinmotorer ytterligere, sier sjef for forskning- og og utviklingsavdelingen, Dr. Ulrich Eichhorn.

Til tross for de ekstra kostnadene knyttet til kompliserte eksosrensesystemer, er Volkswagen også fast bestemt på å redusere utslippene i selskapets dieselmotorer.

–  I fremtiden vil alle våre modeller være utstyrt med den siste og mest effektive SCR-katalysator-teknologien, sier Eichhorn.

Ved hjelp av komparative analyser har uavhengige testorganer kommet til at moderne EU6 diesel- og bensinmotorer fra Volkswagen gruppen allerede er de reneste på markedet. Eksempelvis ble Volkswagen Group rangert som beste produsent av London-baserte Emission Analytics’ EQUA Air Quality Index som testet 440 av verdens mest populære bilmodeller.

Volkswagen Group ble rangert som best i tre kategorier: EU6 bensinmotor, EU5 bensinmotor og EU6 hybridbiler. Også de seks beste EU6 dieselbilene kom fra Volkswagen, Audi og Skoda. Blant EU5-motorene som ble testet var fem av de ti topplasseringene, inkludert de to øverste, biler fra Volkswagen Group.