VW Golf R: Barskingen

Ta en Golf, fyll den med 300 illsinte hestekrefter, firehjulstrekk, adaptivt sportsunderstell og 7-trinns DSG girkasse. Det blir en svært vellykket oppskrift.

Ved første øyekast – særlig forfra – ser ikke Golf R ut som det råskinnet den faktisk er. Med mindre du er en kjenner. Ser du den bakfra vil du se 4 forkrommede eksoshaler som vitner om en bil litt utenom det vanlige.

Når GTI blir for tamt er neste steg R. Denne har 55 hk mer enn GTI, men også firehjulstrekk som selvsagt betyr noen kilo ekstra, men ikke noe som forkludrer kjøreopplevelsen.

For den er stor i Golf R. 0-100 spurten feies unna på respektable 4,6 sekunder, og siden bilen leveres standard med automatgir (dobbeltkløtsj girkasse) som girer lynraskt og firehjulstrekk som gjør det blir lite hjulspinn, sendes man avgårde mot 100 kilometer i timen på en fortreffelig måte.

Mange kjøremodus

Styringen er «tung» og direkte på en god måte, og der hvor en forhjulsdreven bil med samme motoreffekt typisk ville ha gi litt «Torque steer» og dratt bilen litt til siden, er dette ikke et tema i Golf R. Bilen har innstilling for ulike kjøremodus, og velger du sport eller racing knatrer det livlig fra eksosanlegget, og smilet kommer frem.

Selv ved oppstart hører man tydelig at dette ikke er «hvermansen-Golfen». Synes man lydbildet blir litt overdådig kan dette justeres med å dykke ned i kjørecomputerens mange innstillingsmuligheter. I kjøremodusprogrammet har man et hav av innstillingsmuligheter, fra det svært sportslige Race, via Sport til mer normalt oppsett. Og i individual kan sette opp bilen akkurat slik du selv ønsker. Rampete lyd, myk fjæring og normal styring er jo et eksempel.

Inspirerende kjøring

Testbilen var utstyrt med 19» tommers hjul på 35 profil, og det betyr at det er relativt lite gummi mellom veibanen og hjulene. Dette oppsettet ser fantastisk ut og gjør bilen ekstra kul, men ulempene er redusert svingradius, litt mer støy og «hardere» kjøreopplevelse. Selv ble jeg overrasket over komfortabelt oppsettet faktisk var.

Og velger du komfort fjæring i kjøremodusoppsettet er det bare å legge ut på langtur uten frykt for at tenna ristes løs.

Ved inspirerende kjøring er Golf R med på moroa, og det kommer for en dag hvor mye arbeid som er lagt i å skape en slik kjøremaskin. Avstanden fra en mer standard Golf blir stadig lenger når svingene kommer tettere og farten øker.

Et vell av kjøreinfo

Testbilen var utstyrt med en såkalt R-Performancepakke med de allerede nevnte hjulene, racingbremseskiver foran, ekstra hekkspoiler, opphevet topphastighetssperre (267 km/t) og ekstra mørke ruter bak.

Setene gir god støtte og har brodert R-emblem på toppen av ryggen. Disse er trukket i skinn og alcantara og har stilig blå kontrastsøm.

Instrumenteringen er digital, og dykker man ned i systemet kan man eksempelvis i infotainmentskjermen få opp informasjon om turbotrykk, kW forbruk og antall G man utsettes for. I tillegg er det jo kult at man også har anledning til å ta rundetiden. Da kan man konkurrere mot seg selv.

Prismessig starter Gol R på 600.500 kroner, men vår testbil hadde en prislapp på 752.900 kroner. Dropper du skinn og R-Performancepakke sparer du ca. 70.000 kroner.

Mer å lese:

Kia XCeed er Kias nye suv

XCeed er Kias nye crossover

Kia Motors slipper bilder av sin kommende, urbane crossover, Kia XCeed. Den nye CUV’en (crossover utility vehicle) har et stilig og moderne design, og er et