X4 M40d – Sterk og deilig

I BMW X4 M40d forenes coupeéns eleganse med SUV-ens praktiske sider, massive ytelser og teknologisk innovasjon.

Prøvekjørt: BMW X4 M40d

X4 er i utgangspunktet en bil som faller litt utenfor de typiske båsene man plasserer en bil i, X4 bygger på populære og velkjente X3, men dette er den sportslige tolkningen av bilen som nå har fått en solid oppgradering, og har blitt litt større og følgelig mer praktisk enn hva bilen var før. Vi lot oss begeistre av utseende og ikke minst kjøreopplevelse.

Vi skal ikke dvele for mye ved designet, annet enn å poengtere at testbilen var en M-sport variant hvor utseendet skiller seg litt ut med sportslige detaljer innvendig og utvendig.

Under panseret sitter i sannhet et kraftverk av en motor. 326 deilige dieselhester som er hentet ut fra en 3-liters 6-sylindret motor. Denne leverer 680 Nm, nå sier det kanskje ikke leseren all verden, men er 2 – 2,5 gang trekkraften på en bil med normal motorisering.

Brummer som en kultivert grizzly

Dette betyr at motoren i X4 kan jobbe relativt ubesværet i det daglige. Under daglig kjøring (også motorveishastigheter) lå turtallet på makelige drøye 1.500 – 1.600 o/min. Forbikjøringer går som en drøm, og det er virkelig deilig å alltid ha massive krefter i bakhånd som kan hentes frem ved et lite trykk på gasspedalen. 0-100 spurten går unna på 5 kjappe sekunder, og det er imponerende for en bil med en egenvekt på 1.970 kg.

Bilen er godt støyisolert, og riktignok foregikk testen på vinterdekk, men like fullt var det uproblematisk å konversere medpassasjerer med innestemme. I bakgrunnen hører man motorens svake brumming, og stilles det adaptive kjøremoduset i sport, ja, da blir den litt makelige brummingen fra bjørnen under panseret til noe som kan minne om en grizzlybjørn. Dog fortsatt med kultivert lydbilde.

bmw x4-m40d

Styringen er lett, men presis, og håndteringen av den relativt store bilen er meget enkel. Store hjul til tross, vi opplevde hverken «torque steer» eller annen ugang når veiene ble svingete eller foten litt hard på pedalen. En 8-trinns automatgirkasse hører også med.

Bilens eminente firehjulstrekksystem sørger for å sømløst overføre drivkrefter mellom hjulene. Og sportsdifferensialen som bor i denne versjonen flytter også kreftene sideveis, og gjør kjøreopplevelsen svært udramatisk selv når farten er høy og svingene krappe.

Max ryggekamera

Vi kjørte bilen kun vanlige veier, noe bart dekke, og noe snø/is. Vi tviler ikke sekund på at bilen har egenskaper som gjør det velegnet til å buksere terreng som finnes utenfor vanlige veier, men så er det noe med å gjøre slike øvelser med en bil som har en prislapp på nærmere 1,2 millioner kroner…

Testbilen var godt utstyrt med teknologier som gjør kjøreturen både sikrere og mer komfortabel. Vi trekker her frem noe av det som var høydepunkter for vår del. Endel var i standardutstyret og noe var tillegg.

Fra stillestående og bakover vil du ha stor glede av «tidenes ryggekamera». Høyoppløst fint bilde med markeringslinjer og et kamera som vrir seg i den retningen du vrir rattet. Kjempesmart!

Bilens heldigitale instrumenter er lettleste og gir ikke gjenskinn når sola står i «uheldige vinkler.» Det tykke rattet har selvsagt varme, og selve rattet er heller ikke overlesset med knapper slik vi har sett hos andre produsenter. BMW er og blir en drivers car, og da er det viktig med færrest mulig forstyrrende elementer som trekker fokus vekk fra det å kjøre. 

Alt online

I så måte er det også vel verdt å bruke noen kroner på head-up displayet som projiserer informasjonen du ønsker opp på ruta og ikke på en plastplate. Bruk gjerne også noen kroner på et Harman Kardon-anlegg som virkelig får frem smilet når man «guffer på» med lyd.

Testbilen hadde behagelige skinnseter som ga førsteklasses støtte, vi likte veldig godt det store, myke armlenet i midtkonsollen. Dem i baksetet kan også nyte egne instillinger for temperatur etc.

bmw x4-m40d

Gjennom bilens eminente Connected drive er bilen online, og du kan få opp både nyheter, vær og annen informasjon i sanntid på infotainmentskjermen. Hele oppbyggingen av infotainmentsystemet er etter våre begreper svært godt og intuitivt bygget opp.

Ingen ulemper med bilen? Nja, Bilens form gjør at taket skrår endel fra midt på bilen og bakover. Og man sitter kanskje litt lavt. Men for dem av oss som har behov for barneseter ombord, så var innfestingen av disse superenkel. Så var det prisen da, kostbart, men har du råd, kjør på, og du får en unik bil som leverer på mange områder.

Lik, del og følg oss:

Mer å lese: